Sunday, October 31, 2010

Pembedahan Tonsil di HTAA

Hai sekalian. salam satu malaysia n assalamualaikom n salam sejahtera..

Skrg aku da berada di terengganu, aku di lepas kan dari wad tgah hari td..

Ginie la crite nyer...

Aku ke hospital pada pukul 8 stgah pagi ari jumaat, cz ade appoiment tok pmbedahan... So, kali nie aku x tunggu lame sgat, cz xramai org, kes aku datg awal kowt..

Pabila di panggil, doctor tuh trus wt medical check kat body aku nie, pas2 g ambik darah, time ambik darah tuh, nk kate nervous, sket2 laaa.. Mula2 doctor tuh cocok tang kanan, xlepas, cz ade smting, pas2 tang kiri plak, sekali je, then die sedut laa darah khu itu...

ok, pas2 da cek semua2 da tao result darah, aku di minta tok daftar masuk wad, cz esok nyer doc tuh kate aku bakal di bedah... so, melepak laa lam wad tuh, seharian, parent aku baru je bertolak dri trgganu, lam nk kat kul 7 baru dorang smpai... Tp, ade sorg spupu aku yg dowk kt kuantan, kul 6 die datg lawat aku... time tuh nk mkan nasi punya susah cz kat tangan kanan aku ni di cucuk cam 1 jarum tok masuk air.. tp air nyer xde lagi cz aku masih blum lam status berpuasa... pas2 datg laa plak doctor bius, die cerita laa sket2 sal bius nie... bius nie ade gak risiko nyer, cam tok org alergi je laaaa... risk nyer? cam badan tuh kuar bintik2 cam org alergi g2... g2 jer laaa...

pas2 parent aku datg, ckap2 n bla2... mlam tuh da time nk pose, dorang masukkan air... wooo, terasa air tuh bergerak kowt urat2 darah tuh, sejuk jeee, mula2 laa lame2 xrase dah...

ok, bla2, pada esok nyer, lam kul 12 tghri g2, nurse ckap da kene panggil tok dibedah, hoh, aku still relax, pas2 nurse soh bkak baju then dowk tas katil bedah.. then dorang selimut kan aku, then dorang soh bkak suar, aku agak dah, cam time aku MRI dulu laa, kene bogel trus, tp nurse tuh xnmpak laa smting2 tuh, cz aku da diselimutkn... then dorang cek2 lagi, tnye, ade kai gigi palsu x.. then bla2.. then yg paling best sal mate aku nie, mate aku nie warne coklat terang seakan2 cam kai contac lance, nurse perempuan, then spoting plak, lam otw nk g blik bedah tuh borak2 sket... biase laa nk tenang kn keadaan...

pas2 masuk plak lam bilik menunggu, bla2, dorang masuk kan aku lam bilik bius, dorang pasang2 bnde kat dada kiri n knan aku, then kat buah pinggang kiri, bnde tuh tok detect denyutan jantung n kadar pernafasan... then dorang masuk kan ubat bius kat tmpat jarum masuk air, n ade sorang doc tuh die cam buh pentekup pernafasan kat mulut aku, die soh relax, then aku pown xsedar kn diri...

aku sedar2 aku ngah nk bagun, doc tuh lari2 arnab kat aku, die tkan dada aku, die ckap "adik, jgan bagun, nnty pening".. aku lawan jgak, pas2 die tkan lagi kuat.. then die soh aku dowk megiring... time aku sedar, tekak aku da rase lain macam jeee... rupa2 nyer aku dah pown dibedah...

then dorang tolak aku keluar, tok masuk lam wad, time tuh aku xsdar balik... lame tuh aku sdar aku nmpak ayah aku kt dpan aku, then aku nmpak seseorang yg bernama shuhada die datg lawat aku... time tuh aku nmpak g2 jewk, then aku tido...

lam2 1 jam tuh, shuhada da balik, then ade 1 pastik kat tepi aku, nurse ckap, die soh aku ludah2 then buang kahak aku tuh... bnyak darah kuar dari mult aku, then aku terlentang smpai laa ke lewat petang... aku tgok mak aku da ade kt sblah. nurse soh aku minum air, aku pown ngan secara tidak langsung nyer aku minum, WAH, PERIT gilew tkak aku, naek smpai ke telinga, smpai aku ttop tlinga aku tok tahan sakit..

time tuh aku nk bercakap pown xbole.. then aku tulis laa kt nurse soh dimasuk kan air, sbb time mnum air tuh aku rase perit...

da dimasuk kan air, dat plak ayah aku bagi eskrim vanila lam saiz serdahana... then aku mkan2 laaa, nurse senang hati tgok ak da bole telan smting.. then aku share ngan pesakit yg bedah same ngan aku...

esok nyer, eskrim tuh da cair, then lam 3 jam tuh aku sih mnum air je, abis da sebotol pas2 aku da xtao nk wt pe, ttbe doctor pakar datg cek, die bagi laa semagat sket, soh lawan sakit tuh, then aku turun kt bawah tok kuar kn duit n bli air...

tgah hari tuh aku cek out wad...

Ok, tuh je cerite nyer serba skek, aku pown lam keadaan kurg stabil agi nie, tkak aku still sakit2... arap maap ye kali korg bace agak kurg paham... ^_^

p/s - shuhada, kawan time kat rumah lame g2... skrg otw nk bik SPM, gambate o - desu..

ok, jaaaa...

No comments:

Post a Comment