Sunday, October 10, 2010

Hurm.. My all Spark...

Hyee~~~ Salam 1 malaysiaa...

Assalamualaikom~!~~!!!!

Ok, kalu nie aku nk citer kan sal All Spark yg hak milik haku... Hurm, All Spark? ape tuh... Haaaa, kalu korang tgok citer tangfomew 1 ade laaa "all spark" nyer... Tp bukan yg tuh aku maksud kan...

All Spark aku nie ialah Rubic Cube....

Rubic cube nie jgak dikenali sebagai 3d Puzzel, sbb die ade puzzel kt semua arah yg kita perlu selesaikan.... di perkenal kan pade tahun 1974, pade zaman tuh, ramai laa jgak membeli natang bnde alah nie, tp xramai dapt solve...

Aku start blajar solve all spark nie bile aku lpas kps, aku dowk tgok spupu aku maen, aku dowk tilik2, natang hape laa die maen tuh... uper2 nyer rubik... hurm, die ckap kt aku, die pena join pertandingan kt skolah die n die terpantas... Yew ke x aku xtao, tp spupu aku nie 90% leh dipercayai laaaa.... So aku blajar laa ngan die, aku blajar wt top layer jee, pas2 die da kene berangkat ke skolah die suda, so xsmpat laaa...

Then, time aku masuk sem 1, aku beli laa sebijik, nk nyer blajar wt natang bnde alah tuh nyer pasal... aku pusing2 mao bengang, makin anchor, ase nk campak2 luar tingkap jee, pas2 ade 1 mase tuh ade sorang kawan lame aku nie, die ckap nk pinjam.. so, aku tgok laa die maen natang tuh, xsmpai 2 min, zap2 siap... aku trus tabalkan die tok jadi sifu aku... Aku blajar laa ngan die, blajar wt top layer 1st layer n 2nd lyer... 3rd layer die nyer formula aku x paham...

Pas2, final layer aku blajar ngan buku n sorang lagi sifu laen diberi name Megane Sensei (Bkan name sebenar).... Die ajar aku laaa yg bab final layer... agak pening laa tp megebest kan... siap aku lawan ngan die agi sape paling cepat solve, off kos laa die, die pusing2 guna 1 jari, aku still guna 4 jari..

Hurm... Skrg aku agak mahir ngan solving the all spark nie, n agak best laaa, kalu bole aku nk yg lagi besar, skrg aku da try yg 5x5x5 pnye, dulu 3x3x3 aje, yg 5x ni aku wt lam 15 min laaaa, ade 1 algorithm yg still aku x ingat lam 5x5x5, tp bole solve kan laa ngan mngunakn algorithm yg aku reka2 kan sendiri... Kalu jumpe yg lagi besar bagi best kowt, sbb die ambik mase nk selesaikan... ntah ah, aku suka sagat maen mnde nie...

Ok tuh je laa citer tok hari nie or mlam nie or pagi nie... eehe.. ^_^

Itekimasu~!!!

Assalamualaikom~~~~

No comments:

Post a Comment