Wednesday, December 8, 2010

Perjalanan dalam Kesakitan (part 2)

Aiiiii, Assalamualaikom n Salam Sejahtera..

Okayh, kali nie nk bercerite semasa aku lam wad tuh, wad HSNZ, 3hari, 2 malam aw die nyer penginapan...

Ok, aku di masuk kan kul brape aku xtao, tp pade 5/11/10 laaa.. Disebabkn pendarahan yg berlaku kat aku tuh...

Aku 1 je xsuka bile masuk wad, die masukkn jarum kt lam saluran darah nie, tp nk ckap penting, x penting sgat jgak.. Just tok masukkan air je, tp kite bole minum air masak... Jarum tuh, kalu masuk wad, wajib laaa... Lain2 agi fungsi die, tok pembedahan, n masuk ubat (Anti-biotik, tahan sakit n lain2)... Pergelangan tangan kiri aku xbole gerak sgat, cz jaruh tuh die nyer hujung, btol2 kt sendi die, so skali gerak, skali sakit... Ok, malas citer sal jarum tuh...

So tiba je aku kt lam wad tuh, kene register tok bed plak, tp yg tu, nurse kan handle... Pas2 aku kene timbang berat, Hoh, 39kg boh, that mean aku turun 7kg in 1 week.... Lah, lam minggu tuh aku just mkan eskrim, kalu mkan dadih tuh, sehari 2 kali, siang n malam, then mnum air , ubat2... tuh je laa, kalu mkan bubur tuh sekali je baru...

Ok, pas2 nurse tuh tunjuk kan kt mane bed aku tu, ok, da smpai kt bed tuh, aku dowk relax je laa kt situ, time tuh da x bleeding suda... Aku dowk Wad 6A, Room A, Katil 1... So kt billboard yg sebelum masuk wad tuh, name aku paling atas.. Hek3...

Time tuh ade sorg pesakit je, die cam sakit kt bhagian bawah tekak g2... Time tuh memang aku xbercakap langsung laaa, aku just bagi bahasa isyarat je, takut2 berdarah lagi... Nurse ckap kt aku, pas solat jumaat nnty ade laa Doc datg rawat or periksa...

Then, masuk plak lagi sorang pesakit, die dapat sakit cam aku jugak, tp just dapt tanda2 awal, so xperlu tok pembedahan, ti kalu die keep berulang, perlu laa, kalau nk... Pas2 masuk lagi sorang, seorang polis kalu x silap, dengar kate, eksident, tgok mate die bengkak g2, then yg laen kt bhagian kaki..

Then, aku time tuh dowk diam2, dowk focus fikiran tok lawan sakit... Ok, kira2 pas solat tuh, selepas 45min, ade laa datg sorg doc perempuan, so die cek, bla2... Kate nyer bleeding sbb ade jangkitan kuman, hurm, aku pown x tao laa guane jangkitan tuh bole berlaku, so be it je laaa... Doc tuh nasihat soh, bnyak kn bercakap, bnyak wt pegerakan mulut n bla2... Pas2 die bagi nasihat tambahan "Esk kalu bleeding lagi, kite mungkin wt operation lh, untuk ttup die punya punca pendarahan tu".. Aku pown xterkate laaa, so just wait n see je lah esk.. Then malam tuh nurse masuk antibiotik...

Ok, skip for that day, cz bnyak bende yg aku x ingat... Ok, bagun je tido, aku g kt bilik air, so berkumur, ade la kuar darah sket, then aku antar report kt mak aku pas2 g mandi laaa, time tuh nk mandi pown susa, jarum lekat kt tangan... Lam kul 8 stgah, datang la sorang doc perempuan, tp kali nie yg laen, aku ase yg khas dari ENT department punye, die cerita punca sebenar sbb tkak aku nie bleeding n bla2, pas2 . Then time air da abis tuh, aku ttop la die, tp cam ade darah keluar n kelihatan kt aku nyer tiub.... Pas2 mntak doc buang tiub tuh.... Aku ase pergelangan tangan aku da problem, ase cam sakit, then cam merah2...

Then, aku di suntik antibiotik, ok this is it, memang sakit sgat2 aku x tao kenape, aku ase sebab die nyer muncung jarum plastik tuh terhadang, time tuh aku bagai kene tarik roh laa.. keluar laa air mate aku, bkan sebab aku nagis, cz menahan kesakitan tuh... Then, ptg tuh parent aku datg, aku da x than daa, sakit kt tangan aku anie lagi sakit dari tekak aku, so soh nurse cabut kan, pas cabut tuh, aku nyer bahagian ujung jarum tuh membangkak, xbesar sgat, kecik jee (kate nyer doc, kes rhombus, jarum senget kowt)...

Malam tuh, duk rehat2, menunggu saat2 nk di discharge... Dowk borak2, g jalan2 bla2, n cam biase aku dowk mengunyah chew gum n aiskrim... Pas2 lam kul 10 kowt, aku mntak nurse masuk jarum, tok dimasukan anti-biotik, so masuk la lam bilik rawat... Then, mula2 nurse tuh da ambik jarum biase, yg pendek, pas2 ade plak sorg doc tegur soh guna jarum panjang... So aku ckap kt nurse tuh soh guna jarum pendek, takut bengkok lagi... Then, nurse tuh guna jarum besar jgak, da masukkan, rhombus lagi... Aku da ckap kt nurse tuh, urat darah aku nie pelik... Pas2 mintak ubat makan aje laaa.. Pas2 g tido..

Pagi tuh, xde pape sgat, Pas2 ade doc datang cek aku lagi, die kate da xde pape dah, da ok.. bole laa balik nnty, kalu surat discharge da siap, boleh balik... Time tuh kul 8.45 g2 laaa kowt.. Then, tgok ade laa muka2 pesakit2 ngah happy, nk balik laa kate kan, ade yg beli KFC, mkan nasi ayam n bla2... Aku cam biase laaa, Eskrim vania tuh aje la aku hadap n chew gum...

Tunggu2 punye tunggu, kul 1 baru la surat tuh siap.. Lam kul 12, ayah aku datang, ade laa lam 1 jam jgak die round2 tmpat laen, aku just dowk dpan tb, tgok MELODI... Then surat pown siap, call ayah aku, pas2 kemas2 barang... G bayar charge masuk wad, pas2 balik....

G2 laa cerite nyer..... Sory la lambat sket nk update sal nie.. Oho3... ^_^...

Thanks for reading.. ^_^

Itekimasu..

No comments:

Post a Comment