Saturday, November 17, 2012

Holiday AFTER FINAL~~~

Assalamualikom..

Hurm, skrg nie aku otw nk balik ke jeti kuala perlis. Tengah tnggu feri kat jeti kuah langkawi.

Day 1

Ok, 13hb, waktu nie kul 8 pagi, aku bertolak g terminal kuantan. Sarapan dlu kat kedai mamak, pas2 angkut bus n naik bus ...... Thanks muaz sbb angkut kitaorang.

Pas2 dok tido lam bus, smpai ke pekeliling. Then naik monorell pegi ke kl sentral. Dalam kul 2 smpai, solat pe semua, makan kfc tok makan tgah hari... After that, hantar kawan(kakak) and kawan dia pergi g lcct, aku tengok dia pergi je lah, xfollow skali. Sbb kitaorang xjadi nk naik flight. Sedeh!!! Time tu kul 4.

Ok, aku lepak KL Sentral tu smpai maghrib, solat maghrib n jamak asar oe semua, then naik taxi g hentian duta. Smpai hentian duta. Makan, dok saje. Haih, bnyak gila buang masa.. Tnggu bus kul 11stgah malam tok pergi ke kuala perlis..

Ok..

Day 2

Sampai kuala perlis time subuh, miss subuh sbb lagi 10min tinggal, xjumpa surau. Qada lah jwab nya... Then, ade sorang abang tahan kitaorang promote pasal percutian kat lagkawi. Oho3, kitaorang tolak, sbb semua bnda kitaorang dah ade. N sblom dia g dia pesan smting kat aku. "nk book smting kat lagkawi, hati2, kat sana ramai yg cekik darah!"

Pas2, kami ber3 g lah kt jeti, tengok q nk bli ticket feri, cam ramai, upernya. Pergh, smpai kt jalan raya org beratur uh! So, aku masuk dalam, jadi penjaga beg, diorang ber2 p bli ticket. Then ticket sudah dibeli. Kitaorang naik feri dalam kul 8.45, 9.15 grak..

Smpai langkawi dlam 10suku gtu. Kawan ke4 kami dah meninggu kat jeti kuah. Sblom check in, kena ambik kreta sewa dlu, dah dapt. Then, p hotel, xleh nk check in, dia kema check in kul 3.. Kitaorang ronda2 dlu lah.

Tempat pertama kitaorang lawat ialah underwater world. Dok tengok ikan pe semua, xde sebarang perubahan sejak last aku datg situ. Oho3.

Pas2, p makan, ayah fildza belanja. Makan pizza, fries, n sanwitch. Time tu aku kurang ok, so aku xde selera makan. Sudah makan, p umah fildza jap, p ambik barang dia, mak dia panggil soh masuk jap. Pas2, dapt kuih apam ngan air sirap. Dah siap semua. Gerak g hotel check in!

Dah check in tu, masuk bilik, mandi, solat, then aku bkak laptop, charge phone. Lam kul 5 tu, ak tido. Lam kul 7 ak bngun, siap2 nk kluar berjalan, dah siap semua, ct dok ketuk pintu bilik, then gerak p pantai ceneng.

Arif bdayboy dia nk beli topi cam bruno mars tu, ak plak just jlan2, nmpak keychain, aku beli 2. Nk wt collection. After that, jlan pegi mall, fidza n ct g bli cake untk arif senyap2, pas2 aku bwak arif g atas jlan. Arif cam redha jek. Har3. Jalan2 tu ak jumpa jam luminox yg ak nk bli sangat2 tu, xsmpai rm2k pon harga. Uhu3, ad harapan..

Pas2 kluar p gerai2 balik, arif dah jumpa topi dia.. Balik hotel, kami semua berkumpul dalam 1 bilik. Nk smbut bday arif nie. Smpai waktu, ak baca doa, pas2 main calit2 cream, then makan.. Har3. Smpai laptop aku terlibat skali, aptb. Dah sebrate makan semua, masing wat hal sndri n tido..

Day 3

Bangun subuh kul 6, siap2 g mkan...

Bwak fildza p ambik makanan tok dbungkus, pas2 g awana, jeti untuk mulakan island hopping. Sorang rm25. Ok lah tu kot.

Mula2 pegi tasik dayang bunting. Tengok bukit dia dlu, pas abg boat bawak g kt hentian tu. Kitaorang naik tangga, turun, naik bla2 smpai kat tasik tu. Hajat nk mandi, melihat pada kedalaman 10m. Hancur harapan, aku bkan pndai berenang sangat, sekejap je, then aku letih.

Aku dok sorang2 kat 1 area, mlas dok ngan diorang, macam2 aku fikir nnti. Aku celup kaki kat tasik tu, huh, seronok nya. Terasa air tu cam lain partical dia. Bila angkat terasa kaki tu cam berminyak. Tasik lagenda kan. Dengar cerita, bila seseorang tu susag nk mengandung or ad masalah nk mengandungkn anak, minum ar air tasik tu. Insyallah leh dapat anak pas2. Kalu lelaki minum, erkkkk.. Abg boat bagi masa 1 hour only.

Pas2, pegi tngok eagle fedding, diorang bagi perut ayam kot, ade 2 jenis helang kat situ, 1 off kos langkawi, 1 lagi lalang. Tengok dia smbar perut2 ayam uh, pergh. Best jadi burung, bebas je nk g mana2. G jepon xyah. Xyah passport pon nk lepas sempadan.

Dah tengok, ambik gambar, pegi pantai beras basah. Dia bagi masa 1 jam jgak. Kat sana boleh mandi, boleh skuba, boleh main banana boat n macam2 lagi. Aku xmndi sbb terlalu panas, aku xmain banana boat sbb ad org yg xmo join skali. Last2 aku sumbat earphone, ambik kamera, tapaw abis 1 pantai, kalu boleh round pulau , ak g round.

Pas2 balik jeti awana, then pegi balik hotel. Mandi, solat, online, dok nap jap. Pas2 dalam kul 5 gerak g antor fildza balik, sbb dia ada misi yg perlu diselesaikan. Hajat pertama nk g makam mahsuri, ntah camner gps leh rosak, pas g wildlife park.

Sampai sana, masuk rm12, n makanan rm6, semua haiwan jenis kat kampung nyer, kecuali burung unta. Jalan2 nmpak buaya tembaga, bapak besar ew, aku nie sekali ngap trus hilang, on the spot, permenant. Jalan2 ade yg cam monyet cam citer madagascar. Comel, sangat comel. Pas2 masuk kat area sangkar, ade burung, kancil, puyuh, banyak sangat. Aku kluar kn makanan, buh kat tangan, ramai burung hinggap. Ahh, tenang nyer perasaan, ha makan2 semua, jangan makan tangan aku sudah.

Pas2 masuk kat kawasan crystal semua, ade mutiara, ingat nk beli cincin tok ummie, ummie xangkat call, so xpe lah. Masuk pulak kat bahagian serangga, terlompat aku, nmpak labah3 bapok besar eww! Trus aku lari. Ade ular, halus cam lidi, masuk lam lubang idong lek je kalu dia nak.

Jalan2 lagi, jumpa Burung Unta, kat sign dia ade tulis, Gunakan ini untuk memberi makan.. Aku try lah guna.. Pabila burung tu datang makan O_O, baru aku taw kenapa xleh guna tangan... Boleh berlubang tangan uh kalu kena patuk ngan burung unta uh.. Then jalan kt lorong paling last, ade monyet jek.. Comel2 blake..

After that, balik hotel, ade pasar, g beli makanan sebelum masuk bilik. Kitaorang solat dlu, then kitaorang makan sama2.. ^_^, what a happy family lah SANGAT!!! Sudah makan semua, masing2 balik bilik, siap2, kita nk g bandar kuah, shopping coklat, baju n sebagainya~!!!

Aku bnyak habis duit kat coklat lah, ayah aku top4 rm200 tok beli coklat jek.. Har3... Antara barang aku beli ialah. Tobleron 6, "Haskey" Kisses 3, Kinder Brueno 1 kotak (6 pack), lagi ape eh, hurm, Daim 2 packet. Pas2, kat uptown, jalan2, cari keychain, ade cari beg baju n lain.. Ct beli beg, comel beg biru nya... Then kami bertiga beli baju langkawi. Cantik punya..

Lepas shoping bagai, kitaorang g dataran lang. Tempat wajib bila korang g langkawi, kalu xpegi. HUH, xtao lah.. Kitaorang rest kat situ jap, take a picture. Then balik hotel, rest, packing n be prepare untuk balik esok.

Day 4

Bangun pagi cam biasa, sarapan bla2, packing n check out.

Lepas check out kitaorang p mana ek, pada tarikh nie, otak aku cam serabot sket. So mybe ade bnda yg aku lupa.

Mula2, arif hantar aku g Jeti Kuah tok beli ticket balik kuala perlis. Then, arif n ctm dok settle kan kereta sewa tu. Pas2, kumpul, n staby tok naik ferry, sblom naik ferry tu, ade sorang pakcik hibur kn kitaorang sblom nk naik jeti. Memang enjoy. Hilang letih..

Sampai kuala perlis, aku g check ticket. Kalu korang booking ticket awal, better pegi check, kemungkinan besar akan ade perubahan, n ternyata ade perubahan. Bus aku kul 9.15 malam, bertukar 9malam. Kah3.. Sementara tunggu bus ct bertolak, kitaorang take a picture dengan baju yg sendondon tu.. Pic kat terminal pon boleh... Bus ct dah smpai, so kitaorang talk2, take care pe semua... Selesai lah amanah jaga anak orang....

Time tu, arif ade call sorang pakcik dia, aku lupa nama dia, senang di ingat tp sukar di pronounce. Dia cakap nk bawak kitaorang g Thailand.. Aku pelik, camner nk masuk kalu xde passport.. Pas2 dia cakap, xpe. Boleh je masuk...

Dia bawak balik umah dia, kitaorang mandi solat pe semua, pas2 kitaorang g SIAM!!! Yeah!!! hanya gunakan power of hand pon boleh masuk. Tp org2 tertentu je kot.. Lepas sempadan jek.. Semua tulisan tukar, ape pon xpaham.. -_- Mula2 g satu supermarket. Besar punya.. Harga nk convert batt ke rm senang jek... kalu dia tulis 130 = rm13, kalu 192 = RM19 kalu 23421 = RM2342... Camtu lah bih kurang..

Aku beli ubat ngan sabun. Sabuh air beras tu. Dengar kata famous. Ubat tu sbb permintaan dari ummie, so aku beli lah.. Pas2, g kedai baju. Pergh, baru aku tao camner org2 bundle yg jual barang golok dapt untung camner... HUH, separuh dari harga asal uh. Kat sana, jeans kepala kain, rm27 aje.. -_- Sini jual RM45.. Lain2 patern kot... Then diorang bawak kami g makan, sedai thai punya, sedap gila nasi dia, memang berselera aku makan, tp malang nya, mulut aku ramai ulser.. Seksa nk makan...

Seronok p Thai, dapt tengok life diorang, cara diorang, teknologi, traffic, n macam2 lah... After makan tu, balik lah, solat pe semua, gerak g terminal kangar..

Kul 9stgah kami ber 2 bertolak balik ke kuantan...

The end....

Komen pasal percutian?
Hurm, kalu kat langkawi, agak puas laa, tp bnyak duit habis. Tp paling enjoy pegi thailand, walaupon xsmpai suku hari pon. Sbb utama, 1sen duit pon xkluar, n dapt beli barang2 g hyper murah giler! Duit just kluar beli barang2 kat situ lah... ^_^ Thanks arif. Berbaloi percutian aku kali ni... >_<

Ok, thats all. Harap korang xmuntah membaca yer, Agak pack cerita ini...